tisdag 15 april 2014

Tour de Mallorca

Min premiär på Mallorca har verkligen levt upp till förväntningarna. Fantastiskt väder, grymma vägar och många cyklister. Dag 1 började vi med Coll de Soller, ca 500 höjdmeter från Port Soller där vi hämtade cyklarna. Vi stannade på toppen för en snabb macka och kolla kartan. Tyvärr blev kartan kvar vilket vi upptäckte när vi kommit hela vägen ned och skulle dubbelkolla vilken skyltning vi skulle mot. Varför inte köra stigningen en gång till från andra hållet?

Precis i botten kom det en stor klunga så jag hakade på uppåt. Vi var 7st som körde på lite hårdare och längst fram var en med något som liknade en citybike, hade stänklapp och en stor väska under sadeln. Men shit vad han körde! Samma 70 kadens konstant och bara tryckte på. En efter en började folk falla av. Själv låg jag på ca 90% puls och fick tillslut också kasta in handduken och låta honom sticka iväg. Ca 50m fick han till toppen men då var det bara han och jag kvar. Kartan låg kvar :) runda. Blev port de Soller - palmanyola - Valdemossa - Deia.

Dag 2. Deia - Soller - Fornalutx - Deia. Tidig morgon då det vad Davids födelsedag och därmed hans dag. Cyklade 07.15-09. Tanken var att hinna till puig Major (880m) men vi insåg snabbt att vi ej skulle hinna hela vägen.

Eftermiddagen körde jag själv samma runda som första dagen men lite snabbare. Blev 28.1 i snitt vilket jag jag är nöjd med med tanke på stigningarna. Det är i backarna man skiljer cyklisterna från rulleåkarna :)







- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar