torsdag 10 april 2014

”Det är töntigt att springa långsamt”

Citerar Fredrik Uhrbom. Kanske lite hårt, men hans blogg är väldigt underhållande och även om han tränar hårt så har han en skön distans till löpningen. Vägen till århundradet heter den. Läs och le.

Men det där med att springa långsamt är ändå intressant. Vad är långsamt? Jag joggade hem från jobbet häromdagen och halsen var inte helt hundra så jag tog det lugnt. Tempot var ca 5.20. Kändes väldigt långsamt men i funbeat går det ju bara att välja löpning.

Var på föreläsning med Conny Karlberg igår, var löpsektionen inom Swedbank som anordnade. Inget revolutionerade direkt och en del saker som jag inte håller med om men vad som fastande var löpning kontra jogging. Har inte funderat på det tidigare. Men utan att han ville säga något exakt så sa han att man brukar säga under 5-tempo så är det löpning. Annars jogg. Jag kan med andra ord med gott samvete kalla mig löpare på normala distanser.

Det är nu nått år sedan jag började träna ordentligt och då var målet sub40 på milen. Många ser det som en magisk gräns, vissa säger att det aldrig kommer gå. Men när jag kollar på dem jag tränar med märker jag att det handlar mest bara om att faktiskt träna. Det är inte generna. Alla kan komma dit om de bara springer mer. De som säger att det aldrig går, och som _joggar_ samma 7km runda vecka efter vecka kommer få det svårt. Men med ett mål och medveten träning kan alla kalla sig löpare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar