söndag 29 juni 2014

Vansbro Triathlon - En otippad 3e plats



Årets första triathlon för mig. Eller kanske inte ska kalla det triathlon för det blev ju faktiskt som jag misstänkte, en duathlon. Tävlingsledningen tog beslutet att ställa in simningen och istället köra 6km mer eller mindre terränglöpning innan cyklingen.

Hade ingen direkt plan för tävlingen utan såg det mer som en formcheck för kalmar. Cykligen ville ja ligga på 37+ och löpningen under 4-tempo var väl egentligen enda målen. De första 6km blev jag lite medryckt i ett högre tempo och hade 3.49/km och gick in som 11 man. Hade tagit på mig allt jag skulle ha på cyklingen redan under löpningen så gjorde en hyfsad växling och plockade en placering. Cykeln var så långt bort från cykel ut man bara kunde komma så det blev en lång sträcka att springa i cykelskor.

Körde med Casco airon men då regnet öste ner var visiret rejält immigt och då första kilometerna från växlingsområdet var lite tricky fick jag dra upp det för att hitta rätt. Men när vi kom ut på stora vägen kom jag ikapp de första, drog ned visiret och körde om. Benen kändes bra. Körde på i lite över 38 utan att det kändes särskilt ansträngande. Men hamnade i ett ingemansland. Det var låångt fram till Björn och Bäckstedt och nån minut ner till den klunga som jagade. Hade dock en framför mig som jag kom ikapp och om nånstans efter 3 mil men blev sedan själv omkörd av två efter ett litet tag till. Rn ropade några peppande ord vid omkörningen. Låg sedan själv hela sträckan. De 9 milen tog 2.20.29 och gav ett snitt på 38,44 vilket jag är riktigt nöjd med. Hade dock varit nice under 2.20.

Kom in som 5a från cyklingen men gick ut som 4e. Måste växlat om någon utan att se det. Ytterligare en bra växling där jag bara bytta skor.

Lite innan första rundning möter jag 3an, han som peppat på cykligen, som säger "du blir trea. jag är förstörd". Jag peppar tillbaka. Kom igen, bit ihop nu. Men efter ett tag kommer jag ikapp och om. Björn Andersson håller avståndet men tycker mig ta mot Bäckstedt. Men han är långt framför. Försöker istället fokusera på vart jagande grupp är. Vet att Ted Ås är bakom och att han brukar springa fortt.Men vid varvningarna verkar avståndet ändå vara runt 4 min. Fan det här verkar hålla ju. Magen är under hyfsad kontroll men får i mig väldigt lite under löpningen. Måste öva på det till Kalmar.

Slutar på en tredjeplats bakom Björn Andersson och Magnus Bäckstedt, 10 min bakom Björn och 3 min efter Magnus. Tog ca 9min på Magnus på löpningen. Hyfsat betryggande avstånd till 4an, Robert Westman, som var 4 min efter mig. Robert hade för övrigt snabbaste löpningen på 1.21.24. Mina 1.23.08 räckte till 4e snabbaste löpning.

Första gången på pallen, första gången jag inte går minus på en tävling och fösta gången jag kör duathlon. 5000 i prispengar. Kanske ska de gå till simcoachning. Springa och cykla verkar jag ju kunna ganska bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar