måndag 9 juni 2014

Siljan 2014 Race report



På Bokat.se var vi 17st från Conti som anmält att vi skulle köra Siljan. En fråga innan loppet var huruvida vi skulle köra själva bara Conti eller om vi skulle joina snabbklungan i starten. Det senare var det som de flesta ville. Visade sig att de hade infört ett seedningssystem utan att meddela någon om det så när man plockade ut nummerlappen hade man en extra gul lapp om man skulle köra snabbgrupp med antingen en 1a eller 2a beroende på tidigare resultat. Tävlingsledningen hade inte brytt sig om att gå ut med denna information.

Hade man cyklat förra året på 3.40-3.50 fick man en etta, mellan 3.50 och 4.05 en tvåa. Fredrikshof Sub7+ gick in på 4.01 nånting har jag för mig så jag borde haft en tvåa, men min var tom. Aivar hade däremot fått en tvåa som körde i samma grupp. Ett gäng contigubbar från Sundsvall som körde snabbt förra året hade däremot ettor vilket krånglade till det lite. Skulle vi starta i ettan eller tvåan? Jag pratade med tävlingsledaren Peter Resar som sa att jag kunde få en två men inte etta trots att Conti ska köra sub7 på vättern. Misstänker att Peter Resar hade ganska många samtal fredag kväll.

Sov i Moraparken tillsammans med Aivar och Nils-Johan från Conti samt två från CK Uni. Sov bedrövligt och fick kanske 5h sömn. Hade även överslafen där det var överjäkligt varmt. Ingen superuppladdning sömnmässigt. När vi vaknar är det lite regn i luften och blött på vägarna. Hatar när man måste fundera på klädsel men slutade med armvärmare på, vindväst av.

I startfållan började den jag tror var Peter Resar ropa upp namn på de som skulle ingå i grupp 1. Alla i Conti smiter in där och han ser min tvåa. Får nån förargad kommentar om att jag minsann ska vara i tvåan men säger att jag kör med Conti. Vi utgjorde väl säkert halva grupp 1 och han släpper det.

Rullar iväg och lungt tempo för att börja trycka upp farten mot 44 när vi lämnat Sollerön. Fortfarande blött på marken och det stänker en del på glasögonen när man ligger på rullen vilket försämrar sikten. Efter ett tag börjar det dugga också och man får jobba lite med psyket. Hur var det nu, riding in bad weather means you're badass?

Efter nån timme börjar det blir det bättre och mot slutet har vi till och med sol. Till en början var alla med och snurrade, även de som inte var Conti men efter ett tag börjar det bli en liten svans. Snittet ligger mellan 43.5 och 44 ned mot Mora och Orsa. Ganska glest med trafik vilket var skönt och hade dessutom ledarbil som guidade och varnade övrig trafik. Han som körde den kan dock inte varit så rutinerad för i Orsa körde han fel så rundan blev 5km längre än den skulle vara och i Leksand hamnade han mitt i klungan. Suck.

Efter Leksand började lite folk trilla av och klungan började mer och mer likna en Contiklunga. Var kanske 10 andra som var med, några Mora CK, Brudpiga och Bianchi. Slakmotorna efter Siljansnäs satte spår och jag tror ytterligare några trillade av men då började folk känna att det närmade sig. Snittet låg på 43.8 och jag hade för mig att förra årets rekordtid hade varit på 43.5. Detta kunde bli bra! Det var innan jag visste att bilen hade förlett oss i Orsa.

Det var fler som var sugna på att köra fort och det började köras hårdare i gruppen trots att färre var med hela tiden. Efter broarna mot Sollerön blev det däremot lugnare tempo och oroligare i leden. Nu ville folk inte längre dra och inte heller bli instängda. Trots motionslopp var det uppenbart att det skulle bli spurt. I fredrikshof hade man nog velat rulla in i samlad tropp, här var det först över mållinjen som gällde :)

Tror det var Fredrik Preinitz som drog igång spurten. Tyvärr var det ett tag sedan han körde loppet och han trodde målet var vid kyrkan när det i själva verket var vid starten typ 500m till. Dom benen höll inte till målet men jag höll hans rulle tills han gav upp. Försöker spurta lite men benen är slut och jag får ta rullen på Per strömblad från Lachemise. "vinner" gör Michael Sarsgard från CK Parr på 3.43.43. Jag går in som trea 1 sekund efteråt.

Tiden var alltså långsammare än förra året men med vår extrarunda hade vi ett högre snitt på totalt 44.1. Hade vi kört rätt bana hade det blivit ca 3.37.5 och hade tagit rekordet med flera minuter. Trist...

Tog en gul fin häst och tröstade mig med. Jag gillar Siljan. Det är ett fint lopp och ska nog köra det tills jag får nästa häststorlek efter 10 genomförda rundor, dvs 2021 :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar