måndag 31 mars 2014

PB på 10000m - Igen :)




Premiärmilen i helgen, kanonfint väder och ganska mycket folk. Gick upp i god tid för att hinna äta sedvanlig frukost bestående av omelett, smoothie, mackor och några koppar kaffe. 1h innan start var jag på plats för att hinna värma och känna på stämningen samt försöka få en någorlunda plats i startledet. Herrar tävling var man rekommenderad att anmäla sig till om man satsade på sub42 och damer tror jag det var 50 på. Det blir ett ganska brett spann då.

Mötte upp Oskar och Ösen som sprungit från Vasastan och började värma lite med dem. Lite jogg och några stegringslopp för att få upp pulsen och värmen, sen in i startledet och försöka knöka sig fram till så bra plats som möjligt.

Starten gick 11.30. Tog lite tid innan ledet började röra på sig men tillslut rullade det på. Kollade på klockan efter ta 500m och tempot var då 3.21. Funderade på hur många av dessa som skulle orka hålla det hela vägen. Tanken var först att lägga mig lite under 3.30 men ändå med lite marginal. Första femman gick på 17.11 och 3.26-tempo. Andningen kändes oförskämt bra och istället var det benen som klagade. Ben, var tysta!

Banan var en tvåvarvsbana där publik kunde röra sig mellan flera punkter. Fick peppningar från massa SPIFare, Sussi och Gylle längs med banan. Stöd som stundtals behövdes. Klockan visade konstant ca 60m för långt mot banmarkeringarna men efter 7km blev det helt plötsligt 400m. Vafan hände. Började räkna om tiden på klockan och insåg att det skulle dra ned medlet en del. Men efter 8km var vi tillbaka på 60m. Nån hade flyttat skylten?!

Lyckades ändå bita ihop sista kilometrarna och den andra halvan gick på 17.00 blankt. Första negativa spliten på länge! 34.11 räckte till nytt PB för mig samt en 25e placering i totalen. Medelpulsen blev som sig bör, ca 94%. Jäkligt nöjd med detta då jag inte trodde jag skulle kunna persa igår, något jag sagt varje lopp sen jag kom under 36. Kanske är VO2-intervallerna som gett resultat?


Lördag blev vilodag pga loppet så långpasset cykel var inställt. Söndag var det däremot så klockrent väder att jag inte kunde motstå racerpremiären. Vilade lite hemma och drack lite kaffe innan jag begav mig ut och cyklade. Hade till och med satt på C35orna för att verkligen få känslan i hojen. Cyklade ut mot Färingsö och tillbaka. Första 6,5milen blev ett snitt på 34,1km/h medan totalen på 74,6km slutade på 33,3. Alla jäkla rödljus inne i stan som drar ned. Mycket mysig runda även om det hade varit trevlig med lite sällskap.

Veckan slutade på 13h träning fördelat på:
Löpning 4,5h och 61km
Cykling 7,5h och 156km
Simning endast 1h

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar