torsdag 12 december 2013

Lite reflektion kring längdskidor

Snöpremiär för säsongen idag. Åkte till sälen igår och ska vara här till söndag. Började ganska kasst då jag hade mina remmar till stavarna hemma, de sitter på rullskidstavarna. Åkte runt överallt och letade men hittade endast massa one way! Dessutom blev det ganska rejält mycket varmare inatt så spåret i Lindvallen skippade vi och begav oss istället till kläppen där de har konstsnö. Ingen fäste, inga remmar, så började säsongen. 1 mil fick vara nog.

Efter lunch hittade jag tillslut ett par remmar för det fantastiska priset av 350kr. Men kan iaf säga att jag har samma remmar som Heller och Co (triac). Körde 2,3mil i tandådalen, denna gång med klister men fortfarande inget fäste!! Men vasan är ju stakning. 1.20h eller 3.33/km.

3.33 är för långsamt. Visserligen lite kuperat och utan fäste men för att komma ner under 5h på vasan måste jag ner på 3.20, helst under så det finns lite marginal. Och idag är det 82 dagar kvar. Hur mycket går det att göra på knappa 3 månader?

Förra året åkte jag vasaloppet och året innan öppet spår. ÖS stod jag i princip längst fram och kunde köra helt eget tempo medan jag i VS stod i led 3. Jag hade fått för mig att backen och även starten gick ordentligt långsamt i VS men när jag jämförde med ÖS så skiljde det endast 2 minuter den första milen.

Kollade lite på funbeat också och inför 2012 hade jag kört 35 mil. Inför 2013 det dubbla. Det resulterade i ynka 10 minuter snabbare totaltid. de 70 milen tog mig knappa 2 dygn.

Denna säsong måste jag nog köra hårdare på stakning om jag ska kunna klippa 36 min. Har börjat lite med stakmaskin och om vädret inte styr upp sig i sthl ska jag försöka köra 2-3h stakmaskin per vecka. Men kanske lägga in lite sådana mornar även om vi får snö och sedan köra långpassen till helgerna. För det man ser när jag kollar på garmin connect från årets VS är att hastigheten sjunker ju längre tiden går oavsett hur terrängen ser ut. Och jag kommer ihåg hur axlarna kändes i moraparken i våras. Det fanns inte mycket kvar att ge. Så...det finns en del att jobba på men det finns tid kvar. Nu börjar det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar