tisdag 1 maj 2012

God tur

Var länge sedan jag hade en så bra helg som denna! I onsdags klev jag och en polare på planet till Gardemoen, slutdestination var Vaset. Nu skulle det klättras, alpine style. Detta är inget jag provat tidigare men länge gått och varit sugen på. Och det levde upp till mina förväntningar med råge.

Första dagen blev det lite grunder, hur man säkrar, sätter en snowpicket och deadman, self-arrest m.m. Sen var det bara kliva på. Tog oss 7,5 timmar första dagen upp och ner. Relativt enkel klättring men för en rookie bjöd det på tillräckligt med spänning.

Andra dagen var det dags för Bjöbergnuten. Beroende på hur vi kände oss skulle det bli leden via ostbollen, som vi valde att kalla åskbollen, det klingade bättre, eller before noon. Efter lite övervägande i gruppen föll before noon bort pga det 100m vertikala partiet man hade under sig större delen samt att vår guide Jönsson flera gånger påpekade att det inte var "optimala förhållanden". Något vi fick erfara då vi två gånger hamnade i mindre laviner. Fyfan vilken adrenalinkick det var kan jag säga. Total tid upp och ner, 6 timmar.

Tredje dagen, då det fortfarande inte var "optimala förhållanden" hyrde vi randoneeskidor och tog oss an Storebottskarvet. En fantastisk dag med helt enorma vyer.

Sanolikheten är stor att det blir en ny resa för att klättra i Chamonix i augusti. Ett litet problem med den resan är att jag kommer hem några dagar innan Tjörn triathlon. Kanske inte optimal uppladdning...



Men nu är man hemma igen och planen för morgondagen är 5-10mil cykling innan lunch. Hoppas Yr.no's prognos stämmer. Då blir det go cykling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar