fredag 24 januari 2014

Inspiration - David Näsvik

Förra helgen var jag och susi och lyssnade på David Näsvik. Var SPIF som hade anordnat en trevlig föreläsning med lite kakor och kaffe. David ska ju satsa heltid nu från att ha jobbat 80% och ändå tränat 20-25h. Han diskuterade lite kring målsättningar och ambitioner, hur han själv gått från fet till fet (googla bilder, jäkla förändring) samt lite kring träningsupplägg. Väldigt intressant och roligt att höra.

Mailade lite med honom efteråt, i första hand för att få slidsen från presentationen som han lovat. Men passade på att slänga in en fråga kring cyklingen och hur han föreslog att jag skulle lägga upp det. Han kör ju idag med Björn och har dessutom provat ett par olika coacher så han borde ju veta.

Min utgång var att jag har ungefär 10h/vecka till träning. Förslaget på cykel var då 50min vo2 fördelat på 3 pass, ett tröskel samt ett distanspass. Intressant med 3 vo2. Han underströk även vikten med långa distanser, 4-5h på cykel och 2h+ på löpningen samt att jag bör ligga på 12-14h framåt juni/juli/aug för att "garantera" 10h på kalmar.

Satt idag och pillade lite i excel för ett veckoschema och såg ganska bra ut. 750 min inräknat en längre cykling så det tänkte jag att man idag kunde lägga på 3h distans istället för 4 som schemat sa och sedan öka. Då blir det lite mer än 10h men det kan ju inte skada. Inser att de långa cykel och löpningarna är där jag måste frigöra mest tid och även ta mig den tiden vilket jag fuskat med.

Träningen idag blev annars en mil morgonjogg samt 2x4min + 2x3min @370 watt på lunchen. Fyfan vad vidriga vo2-passen är. 3 sånna i veckan?? Då får jag nog korta ned dom lite annars blir det aldrig 50min totti.


- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar