måndag 14 juli 2014

Triathlon x2


Gemensam gång till starten

Efter en relativt hård start på veckan med mycket träning i dalarna var det dags för årets upplaga av Torsätra Tri Challenge. Vilade helt fredag i en förhoppning att kroppen skulle återfå lite kraft.

Torsätra startar på stranden på Lasse och Annicas gård i Nykvarn och avslutas genom grindstolparna på samma gård med sträckor som i princip exakt motsvarar en olympisk triathlon. Nytt för i år var att alla under 3 timmar från året innan fick starta en halvtimme efter resterande startfält vilket innebar att jag, Susi, CM och Andre fick kika på starten för övriga och sedan våndas en halvtimme extra.


Första startfält. Växling till cykel tvärs över sjön

Senaste passet i långsjön med SPIF tränade vi lite på att ligga på fötter under simningen. Tyckte verkligen att det kändes som att det gick lite lättare och då jag lyckades hålla Rickards fötter som är betydligt snabbare såg jag ett litet hopp om att kunna tjäna några minuter på Kalmar på detta sätt. Därav försökte jag lägga mig dikt an på Andre vid simningen. Det höll kanske nån minut innan jag var tvungen att släppa. Simningen gick inte så fort som jag hoppats, 28.43 tror jag, men var å andra sidan motvind hela sträckan så det gick generellt lite långsammare för alla. Så lite har väl vårens simning ändå gett hoppas jag.

Cyklingen kändes ganska tung redan från start och började i motvind. Även här hade jag en förhoppning om att slå förra årets tid men gick in precis över timman mot precis under förra året. Inte alls samma flyt som i Vansbro men banan är lite också lite mer kuperad. Medeleffekt normalized blev 292 watt.

Löpningen inte så mycket att säga om. Började i 3.44 men tappade till ca 3.50. 38.23 ger en förbättring mot förra året på ca 6 minuter men då lyckades jag också få en våldsam håll.

Total tid 2.10.09 och nu börjar jag känna att det blir svårare och svårare att pressa tiderna. Är väl simningen som alltjämt är den svagaste delen. Kul är att i princip alla från förra året förbättrat sina tider och vi kommer få se fler i den senare starten nästa år. Och lite extra kul att Sussi tog hem tredjeplatsen J Firade segern med öl, grillad entrecote, chips och att sova i tält. Sussi var mäkta nöjd med mitt tält som vi premiärsov i trots att jag införskaffade det för mer än ett år sedan.

I söndags var det SM på olympisk distans i Västerås så vi passade på att ta en sväng förbi där också. I herrklassen var det utklassning av Gabriel Sandör som på 1:54:42 var mer än två minuter snabbare än Joel Vikner. Jäklar vilket lätt steg. Sprang milen på 33.38 och det var där han tog ledningen och guldet. Gabriel, som fortfarande är junior, kommer vi nog se mer av.


I damklassen var det desto jämnare med Mikaela Persson och Annie Thoren springandes sida vid sida ändå in på tredje varvet. Sen fick Annie dock se sig besegrad och orkade inte hålla tempot mot slutet. Kul för SCT! Efteråt hängde vi lite med SPIFarna som var där innan vi begav oss till Ängby för grillning och fotboll hos Nussi vilket fick avsluta semesterveckan. Känns som vi hann med mycket trots att det bara var en vecka. Nästa semester blir föra Kalmar.


Lätta steg innan Gabriel springer om

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar