söndag 9 februari 2014

Speed is safety




Har haft ett träningsuppehåll på 3 dagar nu som istället varit fyllda med alternativ träning. Har spenderat en långhelg i Jönssons stuga i Vaset, Norge, med 3 dagar av isklättring. Skulle egentligen ha varit 2 dagar is och 1 alpin men det kom så in i helvete med snö att lavinrisken var för stor. Jag har tidigare hamnat i mindre laviner med Jönsson och ville helst undvika det. Var garanterat ett klokt beslut även om vi då missade en fantastisk lördag på Skoghorn.

6st med varierande erfarenhet av isklättring var vi så de två första dagarna körde vi topprep på 4- till 4+, tränade på att sätta isskruvar, teknik osv. Sista dagen var det på "riktigt" med ledklättring på ett mycket enkelt fall (3+) men det kittlar ändå litet när man är 120 meter upp. Det blir lite luftigt under när man ska leda och vet att sista skruven sitter 7 meter ner och fallet alltså blir 14 meter.




Andra gången jag isklättrade och måste säga att det var roligare denna gång. Kanske för att det inte var så jäkla kallt, senast hade vi -20. Men tyckte också allt satt bättre och jag kände mig säkrare. Så om nån vill åka med och köra lite enkel klättring i Vaset är det bara säga till. Im on.

Trist att åka från hytten som alltid. Tror inte min kropp behöver ett kontorsjobb egentligen. Men det trevliga är att det snart är dags igen,19 mars åker jag och Sussi med Rock adventure på topptursresa. Jag kommer köra splitboard och Sussi skidor. Får vi den snömängd och väder som var i lördags kommer det bli åk som inte är av denna värld!


Speed is safety, bloggens namn, skapades efter en resa med Jönsson. För att få sponsring från gainomax var jag tvungen att ha en blogg så på gardemoen en söndag för tre år sedan tog jag adressen som hängt kvar. Var inget jag planerade att fortsätta med efter gainomaxtiden men så blev det. Och uttrycket är Jönssons.

Light is speed, speed is safety. You remember that folks







- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar