söndag 3 juni 2012

Siljan i sol & regn


Taggade efter jobbet var vi fyra som lastade på cyklarna på pickisen och styrde mot Mora, vandrarhem Målkullan. En av de flitigast använda sidorna hos oss alla tror jag varit yr.no & SMHI. Dagligen kollade vi om det kanske inte hade ändrats, kanske var det inte längre 1 grad och snörisk. Det sista vi såg innan vi gick och la oss var att regnet nog skulle komma senare under dagen, kanske så sent som 18. Statistiken talar dock emot SMHI så det blev ett snabbt stopp på vägen på XXL för att införskaffa bla vattentäta skoöverdrag.

De snabbaste grupperna startade 07.00 och tyvärr var vi lite sena iväg. Kön hade redan vuxit sig ganska lång och vi kom iväg nångång runt 07.45 från Sollerön. Ganska snabbt splittrades vår lilla grupp och jag cyklade själv de första 3 milen innan det dök upp en grupp om ca 10 personer som jag hakade på, de snurrade i belgisk klunga. Frågade om jag kunde vara med men fick ett surt nej men att det var ok att ligga bakom. Kanske borde de tänkt steget längre och tagit hjälp eftersom de inte hade orken att köra den hastighet hela vägen. Nångång vid 10 mil kroknade de och gruppen började tunnas ut. Hamnade istället med några från Valltentuna CK men det blev aldrig någon riktigt uppstyrd grupp tyvärr, vilket även visade sig på hastigheten. Funderade på om jag skulle orka snitta 35 själv de sista 3 milen och kom fram till att det kunde ju inte bli värre än att de kom ikapp om jag kroknade. Hittade dock en ensam cyklist som även han hade legat längst bak i första klugan (som inte heller fått vara med) och vi började växla lite.

Dagen hade börjat med sol men precis när man svänger av mot Sollerön började det regna och blåsa ordenligt. Det blåste så mycket på broarna att vissa klev av cyklarna, kan inte varit bra för snitten :)
Summa sumarum var det ett fint lopp som hade varit ännu bättre om regnet hade hållit sig borta några timmar till. Snittet blev 34 eller totalt 4h41 min vilket är den hastighet jag behöver hålla på Vättern för sub9. Då har jag dock en förbestämd grupp att köra med som tur är.


Om 9 år blir det en stor dalahäst. Till dess får jag hålla tillgodo med den lilla.

3 kommentarer:

  1. Bra kämpat! Jag körde också Siljan Runt och klarade mig med lätta regnstänkt innan jag gick i mål. Sedan när jag käkat klart öste regnet ner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra kört du med! Härligt att du slapp regnet. Hade en kompis som var ute lite längre som var genomblöt. Började fundera på vad man gör om det är sådant väder på vättern. Då kommer dom 30 milen känas lååånga.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera