lördag 8 juni 2013

Nationaldagsfondot - Lyckad premiär

Tävlingspremiär, bra väder och nationaldag. Fint var det. Jag och Mathias hade bestämt att cykla Nationaldagsfondont som ordnades av Södersälje CK. Banan var en 11 mils slinga runt södertäljetrakterna och vi visste väl inte riktigt vad vi hade att vänta oss eftersom ingen av oss tidigare kört något annat än motionslopp ala belgisk kejdatyp.

Starten var 10, vi var där 9. Mathias löste endagslicens, jag hade skaffat årslicens dagen innan, båda körde för Fredrikshof. Det var ytterligare 4 hofare med, två andra som körde fondot och två i motionsklassen. I kön för att betala startplats diskuterade de innan oss om de skulle köra fondo eller motion. De hade hört att snittet skulle ligga runt 45 på fondot. Vi funderade lite om vi skulle greja det eller inte, även om vi kunde ligga på rulle hela tiden lät det snabbt.

Till slut var det dags för start och 54 ställde upp i fondot. Massa olika klubbar, alla startandes i en stor klunga bakom motorcykeln som skulle guida oss runt. Var även en kommissarie samt ett gäng marshalls som skulle hålla korsningar fria osv även om "vanliga" trafikregler gällde. Var lite ballt :)Kändes väldigt proffsigt och är glad att vi kommer ha motorcykel hela vägen på vättern. Mycket bra att ha någon som varnar mötande trafikanter att det kommer en klunga cyklister.

Började väldigt försiktigt, dels för att vi hade firmafest två dagar tidigare som blev ganska hård och lite sömn,  men mest för att jag inte visste om jag skulle fixa hela loppet med ryck och slit. Efter ca 5 kilometer var det en grupp på 7 personer som gjorde en utbrytning. Inga andra verkade bry sig om det utan att lät dem gå. Vet inte om man tänkte att man skulle ta igen det eller om det gick för fort. Men det togs aldrig igen. Fram till ca 6 mil höll jag mig i bakre delen av huvudklungan men då kände jag mig fortfarande helt fräsh så jag började ta mig försiktigt framåt. Vid 3 mil kvar hade jag hamnat i främre delen och fick dra mitt strå till stacken och vara uppe och dra lite då och då. När det endast var någon mil kvar var det ingen som verkade vilja dra. Med 2 km kvar låg jag bakom den som drog och började fundera på hur man skulle placera sig. Ville inte bli instängd men inte heller köra för hårt, så jag gick upp jämsides. Nu gick det långsamt, kanske runt 30. fler började smyga sig upp och vi låg väl 5 i bredd mot slutet. Plötsligt rycker en i Hymer men det är en bit kvar då. Två hakar på och jag lägger mig som fjärde. Fortfarande några hundra meter kvar och hymerkillen börjar tappa fart men jag tror mig har lite kraft kvar och gör ett försök. Stället mig upp och ger vad jag har, får sätta mig efter ett tag för mjölksyran börjar spruta men det håller iaf till mål. Plockar hem en klungspurt! även om det nu var 7 st som gått i mål 3 min tidigare räcker det till en 8e plats i första tävlingen. Riktigt nöjd och fått mersmak. Snittet slutade på 39 vilket var lägre än jag förväntat mig. Men rycken i kurvorna, backa, spurten slet och var minst lika jobbigt som Siljan där snittet slutade på 40 och dessutom längre. Södertälje hade anordnat detta mycket bra med säkerhet och engagemang. Efteråt bjöds det på cola, kaffe, godis och smörgåsar. Mycket trevligt.

Detta blir det mer av! Och måste ju även prova ett tempo såklart nu när jag skaffat P3an.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar