onsdag 1 juli 2015

Reflektioner kring Vansbro Triathlon


En 5e plats i en av Sveriges största triathlon på medeldistans är bra enligt mig. Samma dag gick Halmstad halviron och VM i Motala på långdistans så de tävlingarna tog väl en hel del duktiga triatleter men resultat kan jag ändå inte klaga på.

Tävlingsledningen hade bestämt att det skulle vara ett elitled och därefter rullande start efter ens simkapacitet. Självseedning. Elit startade 2 min före resten och jag ställde mig i 30-35. Hade en liten förhoppning om att vara närmre 30 än 35 minuter vilket sket sig totalt.

Simmade 10 min i den kalla vanån innan jag fick en spark rätt på näsan av en bröstsimmare och glasögonen åkte av. Vet inte vad som gjorde mig mest irriterad, sparken eller det faktum att jag inte simmade snabbare än han som simmade bröstsim. Helt nya glasögon var ingen hit heller. Efter 34.18 är jag uppe och får tiden rapporterad av Sussi och skuttar inte direkt av glädje. Hade verkligen hoppats på att mina korta bassängpass under våren skulle gett lite mer. 118e plats.

Gör en helt okej växling, 12 snabbate för dagen och kommer iväg. Dags att börja jaga. Första delen vad det omkörningsförbud pga hängbro, cykelbana m.m men därefter börjar jag trycka på lite. Försöker hålla mig kring 260-270 watt. Hittar en till långsam simmare i förhållande till cykling så vi pacar tillsammans. Första varvet blev snittet 39.7 och jag tog ganska många placeringar. Andra varvet märker jag att min kompanjon börjar tappa tempo men försöker fortsätta med mina 260 watt. Han får släppa. Snittet blir 255watt NP och 2.15.56 vilket känns ganska ok men lite långt upp till Erik Holmberg som gjorde en 2.10.44 cykling. Björn Andersson tänker jag inte ens nämna för han är i en egen liga både vad gäller cykel och simning.

Kommer in till löpning som 13e man och benen känns ganska shyssta. Efter bara några hundra meter fryser klockan och jag får börja köra på känsla. Kanske var det till min fördel men det är lite knepigt att inte veta om man tar eller tappar mot dem före och efter. Hade även tänkt försöka hålla ett 3.50-tempo men svårt att ställa in exakt på bara känsla. Brukar kunna pressa mig lite mer om jag vet hur snabbt jag springer. Plockar ganska många placeringar på löpningen och Sussi försöker hålla mig uppdaterad med tider upp till framförvarande. Lyckas inte hålla 3.50 men tiden blir 1.22.18 vilket räcker till dagens snabbaste löpsplit iaf.


Slutar på en 5e plats med ca 1.40 upp till 4an och över 5 min till 3an. Sagt det förut och det verkar ju gälla fortfarande. Måste lära mig simma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar