I mailtrådar hade mycket taktik diskuterats. Hur skulle
motorbytena gå till, hur ska man falla av på bästa sätt och hur stor ska skillnaden
i de båda leden vara. Fina ritningar och bra input från många. Nedan ett
väldigt konkret exempel J
” Ett litet räkneexempel och förslag är att skillnaden ligger på ca 1.5km/h t.ex
43 mot 41.5 km/h.
Det innebär i praktiken att det tar ca 8 sekunder att åka ca två
cykellängder och därmed vara helt framför för att gå i ni det långsamma
ledet.
Man behöver då ta vind max 16 sek (4sek att komma jämnsides, 4 sek att gå
förbi och börja svänga in,
4 sek för nästa att komma jämnsides, 4 sek för nästa att gå in förbi och
lägga sig framför).
”
Många har många och bra erfarenheter men det som primärt
skulle prövas och övas var att ena motorn kör om den andra samt att båda
motorerna rullar in i varandra i bytet. 20 mil skulle avverkas och vi var 27
till start i vikskolan. Ledare Erik började med att säga att vi ska glömma
snitthastigheter och att fokus är på säkerhet och praktisk träning. Sagt och
gjort.
Vi kör på första milen i grym sidvind och snittar 41. Kedjan
blir totalt sönderblåst och det är en del upprörda miner. Så vi stannar till
och diskturar lite och sätter en hastighetsgräns. MAX 35.
Nu börjar det funka bättre men kantvinden tär på psyket även om pulsen är ok. Med den kantvind som var fick man aldrig riktig vila och första 10 milen snittar vi runt 35. Den vill jag inte ha på vättern.
Nu börjar det funka bättre men kantvinden tär på psyket även om pulsen är ok. Med den kantvind som var fick man aldrig riktig vila och första 10 milen snittar vi runt 35. Den vill jag inte ha på vättern.
Efter vändningen uppe vid Östhammar får vi lite vind i
seglen och det går fort. Stundtals ligger vi och snittar runt 47 och sista 2
timmarna blir snittet 44 vilket ger ett snitt för rundan på ca 39. Långt under
Vätternfart men ok med tanke på att första delen gick väldigt lugnt. Sista
milen blåste vi på så pass hårt att vi tappade lite folk men många var med och
hjälpte till i rotationen stor del av tiden.
Hur gick motorbytena då?
Varianten när båda motorerna rullar in i varandra funkade så jäkla bra att vi helt skippade den andra varianten. Mycket kan vi tacka Erik och Mats för detta som får ta väldigt stort ansvar vid bytet men grymt smidigt. Detta var något som inte var fullt lika smidigt när jag körde med 7+ och jag blev påkörd av en husbil med backspegeln vid ett byte, men som tur var ramlade jag inte.
Varianten när båda motorerna rullar in i varandra funkade så jäkla bra att vi helt skippade den andra varianten. Mycket kan vi tacka Erik och Mats för detta som får ta väldigt stort ansvar vid bytet men grymt smidigt. Detta var något som inte var fullt lika smidigt när jag körde med 7+ och jag blev påkörd av en husbil med backspegeln vid ett byte, men som tur var ramlade jag inte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar