torsdag 22 januari 2015

Man blir pigg av att träna(!)

Det är vad alla säger. Ät grönsaker och träna så blir man inte lika trött. Jag har tänkt att så är det nog men inte reflekterat så mycket mer över det. Däremot har jag tyckt att den här vintern varit väldigt jobbig. Trots att jag flyttat fram klockan till både 06.30 och 07.00 har den ringt med ett irriterande ljud och jag har bara velat somna om.

Mellan 11 oktober och 4e januari hade jag totalt 12 träningstimmar pga ryggen. Det är vad jag brukade ligga på per vecka innan Hawaii. Sedan 3 veckor tillbaka har jag kunnat träna på lite men vill inte gå för hårt fram utan har legat runt 5-6h/vecka. Men det som varit intressant är att jag återigen har börjat vakna innan klockan och det har inte alls känts lika tungt att gå upp på morgonen. Visst, vi har dagarna med oss och för varje dag som går blir det något ljusare på morgonen. Sannolikheten att kroppen ska få en tillstymmelse av sol ökar. Men jag kan sätta min P3a på att det är träningen som gör det.


Ytterligare en mycket empirisk upptäckt (ganska väntad dock) är att kondition är färskvara. Körde 3x 1200-ingar följt att 800-ingar med Ösen och Oskar i tisdags på Kristinebergs IP. Tanken var att köra 1200 i mil-tempo och 800 i halvmara. Försökte hänga på dem första varvet i deras 3.25-tempo men kände att jag skulle skjuta ut mig då så fick släppa på andra setet och lägga mig runt 3.30-34 på efterföljande. Även 800ingarna gick långsammare än forna tider. Vet inte vad som är jobbigast, att de sprang ifrån mig eller att jag blivit långsammare. Men det är som Björn säger. Det är inte nu man ska vara snabb utan i sommar. Bara hoppas jag inte kör för hårt efter träningsuppehållet. Har väldigt svårt för att hålla tillbaka mig själv. Peppar peppar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar