tisdag 16 juli 2013

Startnummer 1 även nästa år i TTC

Torsätra Tri challenge. Tävlingen som var la grunden för mitt traithlonintresse. 2010 stod jag på startlinjen för min första triathlon och då hade jag tagit med mig pappas citybike men fick sedan låna en racer som jag skruvade på vanliga pedaler på. Cykelskor hade jag aldrig provat och det var bröstsim som gällde. De totalt 5.15 milen tog mig då 3h15 min.
I lördags var det dags för fjärde upplagan och startfältet var det största hittills, 15 st. Själv hade jag en seger från förra året att försvara och tiden var då 2.29. Simmade då på 39min, cyklade på 1,03 och sprang på 39, sen var resten växlingar.
Började simningen bra denna gång, hade bestämt att köra med våtdräkt. Såg endast två st framför mig och när jag klev upp visade det sig att jag gick upp jämsides med förra årets snabbaste simmare Jens. Tiden stannade på 30 min vilket är mycket bra för att vara mig. Växlingen blev ganska långsam då det är en bit att springa och det är grusigt, man springer på sand och måste torka fötterna. Var ändå iväg före Jens.
Nu började cyklingen vilket var första gången med P3an och kolfiberhjul. Fick nöja mig med C35orna eftersom Sussi körde med Zippen. Målet var att hålla 40 i snitt. Efter kanske 5 min kom jag ifatt tvåan och det gick ganska mycket snabbare för mig. Kvart senare var jag ifatt ettan. Första två milen hade jag ett snitt på nästan 41 men sedan började jag bli trött och det kom fler backar än vad jag kom ihåg. Men jag höll ändå målet, de fyra milen avverkades på 59.50. Kändes jäkligt bra. Zipp och tempohjälm så är jag nere under 59 J
Växling till löpning var snabb, 16 sekunder och första kilometern låg under 4-tempo. Men sen fick jag håll. Har aldrig haft något liknande. Brukar oftast kunna springa trots håll men till och från funderade jag om det var något annat som pajat, hade så jäkla ont. Blev tvungen att gå vissa bitar och kollade oroligt över axeln. Blev en för mig långsam mil på 44 minuter. Väldigt besviken just på löpningen eftersom jag såg framför mig en ännu bättre tid. Men totalt blev det 2.17.30 vilket å andra sidan är min snabbaste olympiska.
Som vanligt var det bra arrangerat med kontroller, support längs vägen etc, runekakor utan nötter endast för mig. Vädret kunde inte varit bättre (eller kanske lite svalare på löpningen om man måste gnälla). Tyvärr kunde vi inte stanna till kvällens fest men får ta igen det nästa år. Vandringspokalen pryder nu en hylla i vårt nya cykelförråd istället för packlådan där den legat sedan flytten i våras.
Två blev Andre som även han gjorde sin bästa tid hittills på 2.32. Trea C-M 5-10 min efter och på en stark 4e plats och första dam kom Sussi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar