torsdag 16 maj 2013

Vättern1m and counting

Nu är det en månad kvar ungefär. Håller min form för sub 7,15? Håller gruppens form för 7,15? I helgen är det gemensam träning med Nacka/värmdö och blir väl liksom förra gången lite mer lik vättern. Senast försökte vi träna byte av motorer och få till en kedja som inte rycker onödig energi. Slutet var väl bättre än början i alla fall. Hoppas lördagen känns ännu bättre.

För egen del känns det hyfsat. Har utvecklat någon form av knäont som uppkommer när jag måste trycka på under längre tid. Lekte lite med sadeln fram och tillbaka för att känna om det gjorde skillnad och inbillar mig att det blev bättre när jag flyttade fram den. Ska dock göra en riktigt bikefitting hos Klas/Magnus på probikefit den 25 som kanske kan förbättra detta samt förhoppningsvis även förbättra kraften.

Och apropå kraft så hade jag mitt återtest på Bosön för någon vecka sedan. Det positiva är att jag höjt båda mina tröskelvärden. Låg tröskel ligger nu på ca 250 watt och från tidigare 230 och hög 287 från 275. Bra för Vättern med andra ord. Det negativa är att jag blivit 1kg fetare (eller är det musklerna från styrkepassen?), sänkt min VO2 och VO2 per ml/kg/min har minskat från 67,7 till 64,4. Något jag nog märkt på de kortare joggpassen också. Ska dock tilläggas att skon lossnade på pedalen precis i slutet på testet! Var iof rejält slut då.

Summa summarum känns det bra och Siljan ska bli ett riktigt intressant pretest. Sub4...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar