tisdag 30 oktober 2012

Barfotalöpning och Colting

Igår var jag och lyssnade på Colting. Colting som blivit ett ord för någon som gör något extremt/jobbigt i vår vänskapskrets. Han var var rolig, roligare än jag tänkt mig. Och så var han extrem i sina synpunkter. Han diskuterade kring hälsa i allmänhet, träning och mat.

Under träningsdelen blev det en del fokus kring skor, dess uppbyggnad och det han såg som ganska korkat. Man stödjer inte upp en dåligt tränad arm utan tränar den. Samma jämförelse gjorde han våra fötter. Ganska intressant för en som jag som har en rejält uppbyggd sko.

I morse blev det så en morgonjogg till jobbet med de vanliga skorna. Hem plockade jag fram mina Nike free run som legat och vilat ett bra tag. Colting hade en poäng med att man lätt kan springa lite på hälen om man har rejält dämpade skor men att man per automatik låter bli det om man har en mer minimalitisk sko, eller ingen sko alls. Hade dessutom en väska som vägde 5kg plus när jag skulle springa hem och kände direkt att jag sprang på hälen. Gjorde faktiskt lite ont. Ändrade snabbt steget och av naturliga skäl blev det både kortare och tassigare. Är det så det ska vara? Ja enligt Colting. Ska ge detta lite mer tid och ska samtdigt ta mig igenom Born to run nångång som också hyllar barfotalöpningen. To be continued...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar