onsdag 20 mars 2013

Kvargtest



Efter Fastrunpremiären fick man en del produkter från Valio Profeel, bland annat deras kvarg. Provade både vanilj och blåbär och de var riktigt goda, betydligt bättre än Lidl's naturella kvarg. Så nästa gång jag var på Ica var tanken att köpa med mig ett gäng, det är lätt att ta med till jobbet och ha som mellis osv. Men en sån där liten burk på 175g kostade 16.95. Ganska mycket mer än Lidls för 5,95. Ica har även de sin egna och så har vi ju Arlas Kesella så jag köpte en av varje. Nu ska det testas.

De tre som fick vara med är alla vanilj, känns orättvist att ta med Lidls.

Kesella vanilj 250g - 14.95:-

Innehåll per 100g
160kcal
protein 7.5g
kolhydrater 16g
fett 7.5g


Valio Profeel vaniljkvarg 175g- 16.95:-

Innehåll per 100g
80kcal
protein 11g
kolhydrater 9.6g
fett 0.2g


Ica Kvarg vanilj 250g - 13.40:-
Innehåll per 100g
160kcal
protein 6.5g
kolhydrater 16g
fett 7.5g

Valios innehåller alltså mer protein trots den mindre förpackningen, 19g och 20 brukar man väl säga är vad man behöver efter träning för att maximera upptaget. Dessutom betydligt mindre kolhydrater vilket Colting hade gillar. Sen är det knappt nått fett heller vilket gör att kaloriinnehållet är väldigt lågt. Bra eller dåligt råder det nog olika meningar om. Men smakmässigt då?

Kesella och Icas är väldigt lika. Krämiga, vanliljiga och söta. Troligtvis pga av dubbelt så mycket socker som Valio. Eventuellt smakar Kesella något mer än Icas men Icas tar det på pris.

Valio profeel är betydligt mer lik naturell kvarg. Lite sträv och tjockare i smaken, Sussi tyckte den var sur men så långt sträcker jag mig inte. Mycket godare än Lidls dock. Provade tidigare deras blåbär som jag har för mig var något godare. Vill man åt protein och vill inte äta så mycket kan den vara ett alternativ, ska man ha det till efterätt eller vill ha något sötare är det Icas som gäller.

Ica och Kesella har dessutom förslutbara lock om man inte orkar hela :)

1 kommentar:

  1. Smakade Valio kvarg blåbär men den passade inte mig så jag var tvungen att slänga den efter ett par tuggor (gick inte att få ner...).

    SvaraRadera